neděle 19. dubna 2015

Nightwish - Endless Forms Most Beautiful

Vydavatel: Nuclear Blast

Rok: 2015

Jazyk: Angličtina

Délka: 78:36 min












Vlastním slovem

Natěšený zapínám zesilovač, chystám si občerstvení a čekám, co mi Nightwish naservírují. Venku se velmi citelně stmívá, vidím první hvězdu a to je ten správný čas, stisknout play a, projít s Nightwish a jejich novým albem Endless Forms Most Beatiful celou evolucí na Zemi.
Hned s první písní Shudder Before The Beautiful se album, po úvodním proslovu Richarda Dawkinse, přímo ukázkově rozjede a já nechci, aby byl konec. Opravdu velmi povedená skladba, kde podává Floor skvělí výkon, stejně, jako zbytek kapely. Skladba je to velmi chytlavá a melodická. Jsou to ti praví a nezaměnitelní Nightwish.
S druhou skladbou je využito rozsah hlasu Floor Jansen i hlasu Marca Hietaly a album zde velmi přitvrdí, avšak promítají se i prvky typické pro severskou dramatickou a filmovou hudbu. Celkově tedy vznikne velmi originální píseň plná "zvratů" a pomalu začíná běhat i mráz po zádech, zážitek je stále lepší a lepší.
U známého Singlu Élan je opět využíváno opačná část spektra hlasu Floor, je to velmi optimistická píseň, uklidňující, ale přesto vcelku rychlá píseň. Zde tedy přijde jakýsi oddech a především severská jemnost, hned na to se ale začnou ozývat drsné a temné tóny písně Yours Is An Empty Hope, podpořené jak mužský, tak ženským hlubokým zpěvem. Fini tedy zase ukazují tu drsnou a temnou stránku. Album je doslova jako na houpačce, ale musím podotknout, že je to houpačka velmi krásná a je to přesně to, čím nelze fanoušky urazit, pouze nadchnout.
Osobně jsem do této doby slyšel odkaz jak na novější alba, tak i na alba ze začátků Nightwish. I když převažoval jejich "novější" směr.
Přijde obrovské zpomalení, jemnost v hlase i celé písni a klávesové tóny. Píseň je velmi hezká, přesně zapadá. Napomáhá tomu i nádherné kytarové sólo.
My Walden je píseň, ke které mě nějak nenapadají slova. Album trochu zrychlí, ale ač by se dalo čekat opětovné přitvrzení, jako doposud, tak to se nekoná. Po velmi hezkém a zajímavém intru pokračuje Floor svým jemnějším hlasem.
Postupně ale jako by od druhé poloviny albu něco ztrácelo. Trochu upadne do lehké letargie. Píseň Endless Forms Most Beautiful je povedená, ale zde se moje a Tuomasovo cítění vcelku rozchází. Když neberu v potaz text písně, tak mě melodií sedí spíše na samotný konec.
Nevylepší to bohužel ani další skladba a ne mě začíná doléhat krize a lehká míra zklamání. Je to takový průměr, chybí dynamika první poloviny alba. Chybí ta houpačka, chybí pořádně zapojit rozsah hlasu Floor a je to opravdu škoda.
No stále jsem plný nadějí a doufám, že před konce, kde už by to zpomalení bylo namístě, přijde ještě nějaká ostřejší a rychlejší pasáž.
V Alpenglow to bohužel pokračuje, je zde pár pasáží, kde jsem čekal to překvapení, ale bohužel potenciál vyšuměl.
Předposlední skladba také není špatná, jenže v kontextu celého alba už se veškerá dynamika vytratila a Tuomas se mi zdá plácá na místě. Přeci jen si vzal velké sousto, ale poslední čtyřiadvaceti minutová skladba, tak to je něco, co se často nevidí.
The Greatest Show on Earth završí celé albu. Začne Tuomasovým intrem na klávesy, je to velmi abstraktní záležitost. Píseň je rozdělená do 4 částí 1. Čtyři celé šest 2. Život 3. Výrobce nástrojů 4. Porozumění.
Zde je zrekapitulována celá evoluce od vzniku vesmíru, po konec člověka na Zemi až do budoucnosti. Co se týče písně, do alba bezesporu patří, obsahuje velmi pomalé, ale i rychlejší části, které korespondují s cítěním Toumase, a zde i mě, s jednotlivými etapami vývoje.
Musím říct, že žánr je zde místy spíše progresivní a do této míry jsem změnu nečekal. Zpěv zde střídá i mluvené slovo, podbarvené hudbou.
Na celé písni je ale vidět, že už končíme a já po prvním poslechu nevím, co si přesně myslet, což u posledních 2 albech Nightwish bylo takto vždy. 

K hodnocení

První polovina mě velmi chytla, druhá méně, ale již klasicky se mi album líbí víc a víc s počtem poslechů. Nevím proč, ale u Nightwish jsou v tomhle poslední 2 alba jako přes kopírák.
Poslední skladba byla velmi náročná. Přeci jen 24 minut je ke konci hodně a Tuomas fanouškům propůjčil hodně důvěry.
Někoho by mohla skladba trochu "dorazit". 
Hodně jsem přemýšlel, přeci jenom byli ti první, kteří mi ukázaly směr, který chci poslouchat a kterým chci žít.
Tuomas je naprosto originální člověk a má přesnou představu, co by chtěl naservírovat, ale trochu mě napadá, jestli nezapomíná malinko také na jeho posluchačem, kteří by si s novým albem nemuseli úplně poradit. A K hlasu Floor Jansen bych řekl, že zůstal nevyužitý. Určitě má na víc, než jí Tuomas povolil. Na koncertech by ale šlo přidat. Hodnotím tedy 89% V hodnocení vysokoškolského systému je to motivační těsně pod A a já cítím, že zde by to mělo být také tak.
Bezesporu je nové album výborným kouskem umění, ale jestli ho není moc?
  

Singl




Seznam skladeb

1. Shudder Before the Beautiful 6:29

2. Weak Fantasy 5:23

3. Élan 4:45

4. Yours Is an Empty Hope 5:34

5. Our Decades in the Sun 6:37

6. My Walden 4:38

7. Endless Forms Most Beautiful 5:07

8. Edema Ruh 5:15

9. Alpenglow 4:45

10. The Eyes of Sharbat Gula 6:03

11. The Greatest Show on Earth 24:00

Aktuální složení kapely

Zpěv: Floor Jansen

Klávesy: Tuomas Holopainen

Bicí: Jukka Nevalainen (Kai Hahto)

                                                        Kytara: Erno ''Emppu'' Vuorinen

Basa, zpěv: Marco Hietala

Dechové nástroje: Troy Donockley

HODNOCENÍ

89%

Žádné komentáře:

Okomentovat